Home Home
Abercrombie Nieuws Abercombie nieuws
Abercrombie geschiedenis Abercrombie geschiedenis
Nuttige informatie Belastingen bij invoer
Nuttige informatie Abercrombie maten
Verkooppunten Verkooppunten
   
Collectie Onze collectie
   
Links Links
Contact Contact
Inloggen Inloggen


Links
Abercrombie geschiedenis
Kerngegevens:
Oprichting 4 juni 1892
Oprichters David Abercrombie (stichter)
Ezra Fitch (medestichter)
Locatie USA, Canada, VK
Sleutelfiguren Mike Jeffries (CEO & voorzitter)
Werknemers +/- 94.600
Omzet $ 3.540.300.000 (2008)
Winst $ 272.255.000 (2008)
Merken Abercrombie & Fitch
Abercrombie
Hollister Co.
RUEHL No.925
Gilly Hicks
Abercrombie & Fitch is een Amerikaans detaillist van luxueuze vrijetijdskleding. Het bedrijf is in 1892 opgericht, gevestigd in New Albany, Ohio, had in 2007 een jaaromzet van $ 3.749.000.000 en heeft 94.600 werknemers in dienst (wanneer de winkelverkopers worden meegerekend). Abercrombie & Fitch omvat vijf merken: Abercrombie & Fitch, Abercrombie Kids, Hollister Co., RUEHL 925 en Gilly Hicks.

Abercrombie & Co is op 4 juni 1892 opgericht in downtown Manhattan, New York door David Abercrombie. In 1900 sloot Ezra Fitch zich bij de organisatie aan en in 1904 ontstond Abercrombie & Fitch. Ondanks het feit dat het een succesvolle organisatie bleek te zijn, wilde het in de samenwerking niet echt lukken.
Abercrombie wilde graag verder met de verkoop van professionele kleding voor de professionele arbeider. Fitch wilde echter meer de focus leggen op het algemene publiek. In 1907 besloot Abercrombie om een andere weg in te slaan en hij besloot om zijn deel van het bedrijf te verkopen aan de zakenpartner Fitch. In samenwerking met nieuwe zakenpartners besloot Fitch de organisatie vorm te geven zoals hij dat wilde.

De Fitch jaren
Abercrombie & Fitch catalogus van 1909
Fitch besloot om de producten in de winkel meer uitstraling te geven door ze ten toon te stellen zoals ze ook gebruikt zouden worden. Niet langer meer de getoonde waar achter glas. Dit moest bijdragen aan de uitstraling en groei van de organisatie. In 1909 startte Abercrombie & Fitch Co. met een mail-order catalogus. In 1909 werden meer dan 50.000 exemplaren van de 456 pagina's tellende atalogus verstuurd. Een voor toen de tijd een zeer kostbare aangelegenheid, elke catalogus kostte een dollar. Deze hoge kosten bracht Abercrombie & Fitch dan ook aan de rand van faillisement maar naar verloop van tijd bleek de catalogus toch zijn vruchten af te werpen.

In 1910 begon Abercrombie & Fitch als enige winkel in New York met het verkopen van dameskleding. In de jaren hieropvolgend groeide het bedrijfs fors wat tot diverse verhuizingen naar grotere winkelpanden in Manhattan leidde. In 1917 werd naar een twaalf verdiepingen hoog gebouw verhuisd op de hoek van Madison Avenue en East 45th street, de winkel nam de totale 12 verdiepingen in beslag. Speciaal aan deze winkel was dat men er voor alles terecht kon. Zo waren er in de kelder en op de eerste verdieping bijvoorbeeld attributen verkrijgbaar voor de schietsport, boogschieten en overige buitenspelen. Op de tweede tot en met de vijfde verdieping was kleding verkrijgbaar voor verschillende climaten en gebieden. Op de zesde verdieping was een grote fotogallerij, een boekwinkel (gericht op sportonderwerpen), een faciliteit voor reparatie van horloges en een golf school aanwezig. Voor vuurwapens en attributen kon men terrecht op de zevende verdieping. Op deze verdieping waren meer dan 100 verschillende soorten shotguns, geweren en handvuurwapens aanwezig. Voor liefhebbers van de vissport was er de achtste verdieping, op deze verdieping waren alle benodigdheden voor camperen, watersport en de vissport te vinden. Het asssortiment voor de vissport alleen al bestond uit 48.000 soorten vliegen en 18.000 vislokmiddelen.

De jaren na Fitch
In 1928 nam Fitch ontslag van het bedrijf en verkocht zijn aandeel aan zijn schoonzoon, James S. Cobb. Cobb werd voorzitter en Otis L. Guernsey vice-voorzitter. In 1929 rapporteerde het bedrijf een omzet van $ 6.300.000 dollar met een winst van $ 548.000 dollar. Tijdens de grote depressie in de periode hierna storte de verkopen echter in naar $ 2.598.925 in 1933. De jaren hierna wist Abercrombie & Fitch te herstellen en zich steeds verder uit te breiden. In 1958 en de jaren hierna werd Cobb door Guernsey als voorzitter opgevolgd en werden meerdere winkels in San Francisco, Florida en New York geopend.
In 1960 waren de verkopen gestegen tot $ 16.500.000 dollar, de winst bleef voor het vierde opeenvolgend jaar achter op $ 185.649. Het jaar hierna daalde de omzet en winst tot respectievelijk $ 15.500.000 en $ 124.097. Deze daling in omzet en winst was voor de nieuwe voorzitter en opvolger van Guernsey echter geen reden tot drastische maatregelen. De jaren 60 stonden in het teken van verdere uitbreiding, er werden op verschillende locaties nieuwe vestigingen geopend.

De daling van omzet en winst had zicht gedurende de jaren 60 echter doorgezet, eind jaren 60 werd door Abercrombi & Fitch een verlies van $ 500.000 gerapporteerd. In de jaren die hierna volgden probeerde diverse voorzitters deze dalende trend te stoppen door kritisch naar de kosten te kijken. De voorzitters slaagden hier onvoldoende in, want in 1975 werd een verlies van $ 1.000.000 geleden. In 1978 werd Abercrombie & Fitch Co. door Oshmans's (een retailer voor sportartikelen) gekocht voor een bedrag van $ 1.500.000. In de jaren hierna bleef het bedrijf echter moeizaam presteren en Oshmans's worstelde met het geven van een identiteit aan het merk.

1988 tot 1999: Heropleving Abercrombie & Fitch
In 1988 werd het kwakkelend bedrijf voor $ 47.000.000 gekocht door Limited Brands. Limited Brands stond al bekend om zijn successen met het populariseren van de merken Express en Victoria's Secret.
Onder leiding van Sally Frame-Kasaks, de nieuwe voorzitter, werd een sterke nadruk gelegd op kleding. De opvolger van Frame-Kasaks, Michael S. Jeffries (vanaf 1992) veranderde het bedrijf van een kwakkelend sportmerk naar een populair merk voor tienerkleding. Hij geloofde dat de nieuwe focus op tienerkleding financieel voordeling zou zijn omdat deze sector momenteel in recordtempo groeide. Dit bleek een gouden greep te zijn geweest.

De nieuwe Abercrombie & Fitch winkel opende zich al snel en de kleding bestond uit geweven overhemden, denim, minirokjes, wollen sweaters, polo's en t-shirts. De prijzen de werden gevraagd waren ongekend hoog voor de tijd en branche. De omzet steeg naar $ 85.000.000 in 1992, $ 111.000.000 in 1993 en $ 165.000.000 in 1994. In 1994 werden 49 nieuwe winkels geopend en het streven was 102 winkels eind 1995. In het midden van de jaren negentig waren er dus tientallen Abercrombie & Fitch winkels in de VS aanwezig. Op 26 september 1996 besloot men over te gaan tot een beursgang op de New York Stock Exchange (ANF).

In 1998 werd een nieuwe kledinglijn geintroduceerd, namelijk: Abercrombie. Het concept was ontworpen om de jongere cliëntele van 7 tot 14 jaar beter te kunnen bedienen. De omzet steeg in dit jaar ook tot $ 805.200.000. De afgelopen jaren was het bedrijf zo sterk gegroeid in omzet en bekendheid dat analisten begonnen te speculeren over hoe lang Abercrombie & Fitch deze groeispurt zou kunnen volhouden.

2000 tot heden: Verdere expansie en groei
Bij het binnentreden van de 21e eeuw werd Abercrombie & Fitch beoordeeld als het zesde populairste merk door tieners. In juli 2000 was ook de derde kledinglijn Hollister Co. geintroduceerd. Dit concept was gebaseerd op de surf leefstijl uit Zuid California en richtte zicht met name op scholieren van de middelbare school. Het succes van Hollister Co. zorgde voor een daling van de omzet van Abercrombie & Fitch en men lanceerde hierna daarom de Ezra Fitch collection . Dit was kleding met een zeer hoge kwaliteit en hoge prijzen.

Na de succesvolle introductie van Hollister Co. werd op 24 september 2004 een vierde kledinglijn gelanceerd. RUEHL No.925 richtte richtte zich op oudere klanten met de leeftijd 22 tot 35 jaar. De omzet blijven stijgen met dubbele cijfers tot een imponerende $ 2.021.300.000 in 2004.

De expansie naar Canada begon in 2006 met het openen van 2 Abercrombie & Fitch en 3 Hollister Co. winkels in Toronto en Edmonton. Later dit jaar werden nog meer winkels in Canada geopend. Begin 2007 werd een eerste European Flagship store in London geopend. In de eerste 6 uur dat de winkel open was werd een omzet van $ 280.000 dollar gemaakt. Deze Flagship store blijft een van de meest winstgevende Abercrombie en Fitch winkels. De omzet was in de afgelopen jaren gestegen tot $ 2.784.700.000 in 2005, $ 3.318.200.000 in 2006 en $ 3.749.800.000 in 2007. Zie ook de indrukwekkende Sales History van Abercrombie & Fitch van de jaren 1998 tot en met 2008.

In januari 2008 werd de vijfde kledinglijn geintroduceerd, het merk Gilly Hicks. Officieel ook wel "The cheeky cousin of Abercrombie & Fitch" genoemd. Op 22 december 2008 werd door Abercrombie & Fitch bekend gemaakt dat de samenwerking met Mike Jeffries in ieder geval tot en met 2014 wordt voortgezet.

Begin 2009 werden de resultaten over het boekjaar 2008 bekend gemaakt. Hieruit bleek een scherpe daling van omzet (-5,6%) en winst (-42,8%) dit was de afgelopen 10 jaar niet niet eerder vertoont. Zie ook het volgende nieuwsartikel: Minder winst Abercrombie & Fitch. Aan het einde van de maand werden 50 medewerkers ontslagen.
De daling van de omzet kan worden verklaard door de wereldwijde neergang van de economie waardoor er minder vraag is naar luxe kleding artikelen. Zal het concern de komende jaren weer positieve groeicijfers laten zien of worden de speculaties van de analisten in 1998 nu dan toch werkelijkheid? De tijd zal het leren.



http://www.Abercrombie-and-Fitch.nl - Algemene voorwaarden
Alle afbeeldingen, logo's en andere merknaam uitingen zijn eigendom van Abercrombie & Fitch.
2009 - 2019